hits

Blogg

Slik blir sikkerheten på flyplassene

 

Airline Passengers at the Airport
 

I 2016 var det flere tragiske og alvorlige hendelser ved flere internasjonale flyplasser. Den 22. mars i fjor ble det utløst 2 selvmordsbomber i innsjekkingsområdet på flyplassen Zaventem i Brussel. Disse og andre hendelser har medført at sikkerheten skjerpes på flyplasser og andre transport-knutepunkt verden over.

Flyplassene må ta innover seg en mer ustabil verden, og ta sine forholdsregler. Hva vil dette bety for de reisende spør du? Det vil være avhengig av hvordan flyplassene investerer i kapasitet og teknologi samt hvilket regelverk EU og andre land bestemmer seg for.

Du synes kanskje det er en pest og plage å måtte gå igjennom sikkerhetskontrollen når du skal ut å reise? Vi smører oss med tålmodighet, og tar frem vår beste venn, mobilen, mens vi venter i køen foran sikkerhetskontrollen. Det er å fly er heldigvis noe av det sikreste vi kan gjøre, og slik ønsker vi alle at skal fortsette å være. 


Hvordan er det nå, og hvilken vei går det?

Dagens sikkerhetsregime medfører mye pakking opp og ned av pc, nettbrett, av og på med klær, belter og i noen tilfeller sko. I noen tilfeller blir du tatt ut for stikkprøver hvor sikkerhetsvaktene sjekker deg manuelt. Det er også stikkprøver med testing etter sporstoffer på deg og din håndbagasje. Er det rart at sikkerhetskontrollen oppleves som stressende?


Før du kommer på flyplassen

Lokalt og internasjonal samarbeide om etterretning skal gjøre at trusler blir stoppet før de blir satt ut i live. Preventive tiltak er og vil bli viktige.


Sikkerhet på selve flyplassen

Hendelser hjemme og andre steder i verden gjør at sikring av bygninger er blitt iverksatt gjennom oppføring av fysiske hindringer som skal hindre uønsket adkomst. Slike fysiske hindringer/sjekkpunkter kan vi forvente vil øke av omfang.  

Ser vi på flyplassen Atatürk utenfor Istanbul, som er regnet som en av de flyplassene som er best sikret, har den 3 sikkerhetskontroller:




 

Kontrollpunkter

  1. Bil-skannere på veien inn til flyplassen
  2. Sikkerhetskontroll med skanner for å komme inn i terminalbygget
  3. Ytterligere sikkerhetskontroll av den reisende med boarding-kort, pass og skanning av håndbagasje

Man kan gå ut ifra at denne omfattende sikkerhetskontrollen medførte at terroristene bare så vidt fikk en fot inn på terminalen før de ble stoppet.

Flyplassen i Brussel innførte sikkerhetskontroll for å komme inn på flyplassen kort tid etter terror-hendelsen. Imidlertid har de fleste flyplasser ikke innført like omfattende sikkerhetskontroller.


Utviklingen innen Id-kontroll

Fingerprint scanning technology on pixellated screen - 3d rendered with slight DOF

Det vil komme flere varianter av ID-kontroll på flyplassene. I Amsterdam har det allerede vært mulig med iris-skanning av øyet for å indentifisere seg. Fingeravtrykk vil være en annen kontrollmetode. Data for dette vil raskt kunne overføres mellom landene, slik at identitetssvindel kommer til å bli vanskeligere i fremtiden.  

EU sysler med et system for omfattende grensekontroll tilsvarende løsninger USA har på flyplassene. Ifølge CNN regner man med å ha dette på plass til 2020. Systemet tar 4 fingeravtrykk og ansiktsbilde på alle besøkende som ikke har et pass utstedt av et EU-land (regner med at det omfatter Norge også). Du kan lese mer om det her

Kapasitet for å unngå ansamlinger
En annen viktig ting, som gjør det hyggeligere å være reisende, er god kapasitet på innsjekking og sikkerhetskontroll. Dette vil være med på å spre risiko. Gode systemer og tilstrekkelig kapasitet for en effektiv flyt ved innsjekk og i sikkerhetskontroll vil være viktige faktorer når flyplasser skal planlegge logistikk, infrastruktur og kapasitet i fremtiden.

Kropps-skannere (Securityskanner)



De fleste har hørt om kropps-skannere som viser deg naken, men siden 2013 har TSA (Transport Security Administration) i USA sluttet å bruke skannere av denne typen. Dagens løsninger viser animerte tegninger med markerte felt på områder som må sjekkes nærmere.  Avinor har anskaffet nye securityskannere og disse blir satt i drift i år. Skannerne vil bli innstallert på de største flyplassene til Avinor. De nye typene skannerne går grundigere til verks enn de du idag opplever på flyplassene i Norge idag, og fysisk sjekk av de reisende vil derfor bli mer målrettet mot de stedene på kroppen som eventuelt gir utslag for ytterligere sjekk. 

Sjekk etter sporstoffer med ETD (Explosive Trace Detection)
Hvis du reiser fra Oslo Lufthavn på Gardermoen jevnlig, har du sikkert blitt tatt ut i tilfeldig kontroll selv om du ikke har noen gjenstander på deg som skanneren skal reagere på. Dette er såkalte tilfeldige sjekker, og disse følges nå også opp med sjekk etter sporstoffer. De tar en teflonpapir-lapp og stryker over deg på utvalgte steder, og putter «lappen» inn i en maskin som sjekker etter spor av farlige stoffer. Har du vært i kontakt med noen av disse stoffene før du dro på flyplassen, må du regne med en utvidet kontroll som vil kunne gi en «forsinkelse» i sikkerhetskontrollen.

Avinor vil i år ha ETD installert på alle sine lufthavner. Disse maskinene vil erstatte den gamle metoden hvor man benyttet hånd-søk (fysisk kontakt) av passasjerer.

Profilering



USA og Israel benytter seg av profilering av reisende. Det går ut på at man innhenter informasjon fra de reisende, både elektronisk og ved bruk av intervju. Selv når man reiser fra Norge benytter selskaper stasjonert i disse landene profilering. USA er en forkjemper for dette og ønsker å benytte enda mer profilering. EU er ikke like interessert, og har en strengere personvern-lovgivning. 


En bedre opplevelse av sikkerhetskontrollen er på vei


 

TSA vil sammen med American Airlines starte med nytt oppsett for gjennomlysning av håndbagasje. Systemet benytter både bilder av det som er på båndet,  gjennomlysning, og bruker RFiD-brikker (små radiosendere) på transportboksene for ytterligere kontroll på det som går igjennom skannerne. Håndbagasje som må undersøkes nærmere blir automatisk skjøvet ut på et annet bånd slik at det ikke påvirker flyten av passasjerer med håndbagasje som er OK. 

Avinor Oslo Lufthavn får også nytt transportsystem for håndbagasje slik at flyten skal bli bedre for de reisende.
 

Snart slutt på å tømme ut halve bagasjen

Flere leverandører forventer å ha maskiner klare til testing og sertifisering i 2017. Dette er nytt utstyr som gir bedre gjennomlysning og gjør at passasjerene kan beholde PC og flytende innhold i håndbagasjen gjennom sikkerhetskontrollen.  Noen systemer bruker CT-teknologi, tilsvarende det sykehus bruker ved skanning av pasienter. Andre bruker røntgen. En av leverandørene tester i disse dager utstyr på flyplassen på Luton i England. Produsenten påstår at systemet er nærmere dobbelt så effektivt som som de tradisjonelle systemene som er på markedet i dag. Hvis utstyret blir godkjent av EU, kan man forvente at det kommer i drift på flyplasser ganske raskt.


Fremtiden?


 

Du kan forvente flere kontrollpunkter på flyplassene, flere nye typer sikkerhetskontroller gjennom flere sjekkpunkter,  og skanning av hele kroppen og profilering (avhengig av hvor du skal reise). Flere sjekker vil ta mer tid, men ny teknologi og bedre køsystemer vil bidra til økt effektivitet og høyere kvalitet på kontrollene. Du kan fremdeles forvente at det vil være forskjeller på flyplassene i både antall sikkerhetskontroller, type skannere og om du slipper å ta ut datautstyr/toalettartikler fra håndbagasjen, men du kan forvente en smidigere avreise på de største flyplassene i dette henseende i fremtiden.

IATA (interesse-organisasjonen til flyselskapene), ICAO (FN organisasjon), EU, politikere, og andre land og organisasjoner må jobbe sammen for å stille krav til at flyplassene ivaretar passasjerene gjennom å innføre regelverk som er mer ensartet, og stille krav til investering i sikkerhet og teknologi som ivaretar både de reisendes opplevelse og sikrer en trygg avreise fra flyplassen.

Ha en god og sikker reise! 

Ny blogg!

Velkommen til blogg.no! :)

Dette er det aller første innlegget i din nye blogg. Her vil du finne nyttig informasjon, enten du er ny som blogger eller har blogget før.

Trenger du litt starthjelp finner du våre hjelpesider her: http://faq.blogg.no/, og vår engasjerte supportavdeling er tilgjengelig (nesten) 24/7.

Bloggen
Ønsker du å gjøre den nye bloggen din litt mer personlig anbefaler vi at du fyller ut profilinfo, og velger et design som passer til deg. Vil du bare komme i gang med bloggingen kan du starte et nytt innlegg.

Hashtags
Blogg.no bruker hashtags for å samle innlegg som handler om samme tema. Hashtags gjør det lettere å finne innlegg om akkurat det temaet du søker. Du kan lese mer om hashtags her: http://hashtags.blogg.no/

Andre nyttige sider
Infobloggen: http://info.blogg.no/
Vårt regelverk: http://faq.blogg.no/infosider/retningslinjer.html
Vilkår for bruk (ToS) og integritetspolicy: http://faq.blogg.no/?side=omoss

Nå som du har lest dette innlegget kan du redigere det eller slette det. Vær dog oppmerksom på at det alltid må være minst ett innlegg i bloggen for at den skal fungere - det er for eksempel ikke mulig å redigere designet uten at det finnes innlegg i bloggen.

Når du skal logge inn neste gang kan du gjøre det fra vår forside på http://blogg.no/.

 

Vi håper du vil trives hos oss!

hilsen teamet bak
blogg.no

 

blogg.no | logg inn | hjelp | regelverk | vilkår | om oss | kontakt oss | infobloggen