hits

Blogg

Slik blir sikkerheten p flyplassene

 

Airline Passengers at the Airport
 

I 2016 var det flere tragiske og alvorlige hendelser ved flere internasjonale flyplasser. Den 22. mars i fjor ble det utlst 2 selvmordsbomber i innsjekkingsomrdet p flyplassen Zaventem i Brussel. Disse og andre hendelser har medfrt at sikkerheten skjerpes p flyplasser og andre transport-knutepunkt verden over.

Flyplassene m ta innover seg en mer ustabil verden, og ta sine forholdsregler. Hva vil dette bety for de reisende spr du? Det vil vre avhengig av hvordan flyplassene investerer i kapasitet og teknologi samt hvilket regelverk EU og andre land bestemmer seg for.

Du synes kanskje det er en pest og plage mtte g igjennom sikkerhetskontrollen nr du skal ut reise? Vi smrer oss med tlmodighet, og tar frem vr beste venn, mobilen, mens vi venter i ken foran sikkerhetskontrollen. Det er fly er heldigvis noe av det sikreste vi kan gjre, og slik nsker vi alle at skal fortsette vre. 


Hvordan er det n, og hvilken vei gr det?

Dagens sikkerhetsregime medfrer mye pakking opp og ned av pc, nettbrett, av og p med klr, belter og i noen tilfeller sko. I noen tilfeller blir du tatt ut for stikkprver hvor sikkerhetsvaktene sjekker deg manuelt. Det er ogs stikkprver med testing etter sporstoffer p deg og din hndbagasje. Er det rart at sikkerhetskontrollen oppleves som stressende?


Fr du kommer p flyplassen

Lokalt og internasjonal samarbeide om etterretning skal gjre at trusler blir stoppet fr de blir satt ut i live. Preventive tiltak er og vil bli viktige.


Sikkerhet p selve flyplassen

Hendelser hjemme og andre steder i verden gjr at sikring av bygninger er blitt iverksatt gjennom oppfring av fysiske hindringer som skal hindre unsket adkomst. Slike fysiske hindringer/sjekkpunkter kan vi forvente vil ke av omfang.  

Ser vi p flyplassen Atatrk utenfor Istanbul, som er regnet som en av de flyplassene som er best sikret, har den 3 sikkerhetskontroller:




 

Kontrollpunkter

  1. Bil-skannere p veien inn til flyplassen
  2. Sikkerhetskontroll med skanner for komme inn i terminalbygget
  3. Ytterligere sikkerhetskontroll av den reisende med boarding-kort, pass og skanning av hndbagasje

Man kan g ut ifra at denne omfattende sikkerhetskontrollen medfrte at terroristene bare s vidt fikk en fot inn p terminalen fr de ble stoppet.

Flyplassen i Brussel innfrte sikkerhetskontroll for komme inn p flyplassen kort tid etter terror-hendelsen. Imidlertid har de fleste flyplasser ikke innfrt like omfattende sikkerhetskontroller.


Utviklingen innen Id-kontroll

Fingerprint scanning technology on pixellated screen - 3d rendered with slight DOF

Det vil komme flere varianter av ID-kontroll p flyplassene. I Amsterdam har det allerede vrt mulig med iris-skanning av yet for indentifisere seg. Fingeravtrykk vil vre en annen kontrollmetode. Data for dette vil raskt kunne overfres mellom landene, slik at identitetssvindel kommer til bli vanskeligere i fremtiden.  

EU sysler med et system for omfattende grensekontroll tilsvarende lsninger USA har p flyplassene. Iflge CNN regner man med ha dette p plass til 2020. Systemet tar 4 fingeravtrykk og ansiktsbilde p alle beskende som ikke har et pass utstedt av et EU-land (regner med at det omfatter Norge ogs). Du kan lese mer om det her

Kapasitet for unng ansamlinger
En annen viktig ting, som gjr det hyggeligere vre reisende, er god kapasitet p innsjekking og sikkerhetskontroll. Dette vil vre med p  spre risiko. Gode systemer og tilstrekkelig kapasitet for en effektiv flyt ved innsjekk og i sikkerhetskontroll vil vre viktige faktorer nr flyplasser skal planlegge logistikk, infrastruktur og kapasitet i fremtiden.

Kropps-skannere (Securityskanner)



De fleste har hrt om kropps-skannere som viser deg naken, men siden 2013 har TSA (Transport Security Administration) i USA sluttet  bruke skannere av denne typen. Dagens lsninger viser animerte tegninger med markerte felt p omrder som m sjekkes nrmere.  Avinor har anskaffet nye securityskannere og disse blir satt i drift i r. Skannerne vil bli innstallert p de strste flyplassene til Avinor. De nye typene skannerne gr grundigere til verks enn de du idag opplever p flyplassene i Norge idag, og fysisk sjekk av de reisende vil derfor bli mer mlrettet mot de stedene p kroppen som eventuelt gir utslag for ytterligere sjekk. 

Sjekk etter sporstoffer med ETD (Explosive Trace Detection)
Hvis du reiser fra Oslo Lufthavn p Gardermoen jevnlig, har du sikkert blitt tatt ut i tilfeldig kontroll selv om du ikke har noen gjenstander p deg som skanneren skal reagere p. Dette er skalte tilfeldige sjekker, og disse flges n ogs opp med sjekk etter sporstoffer. De tar en teflonpapir-lapp og stryker over deg p utvalgte steder, og putter lappen inn i en maskin som sjekker etter spor av farlige stoffer. Har du vrt i kontakt med noen av disse stoffene fr du dro p flyplassen, m du regne med en utvidet kontroll som vil kunne gi en forsinkelse i sikkerhetskontrollen.

Avinor vil i r ha ETD installert p alle sine lufthavner. Disse maskinene vil erstatte den gamle metoden hvor man benyttet hnd-sk (fysisk kontakt) av passasjerer.

Profilering



USA og Israel benytter seg av profilering av reisende. Det gr ut p at man innhenter informasjon fra de reisende, bde elektronisk og ved bruk av intervju. Selv nr man reiser fra Norge benytter selskaper stasjonert i disse landene profilering. USA er en forkjemper for dette og nsker benytte enda mer profilering. EU er ikke like interessert, og har en strengere personvern-lovgivning. 


En bedre opplevelse av sikkerhetskontrollen er p vei


 

TSA vil sammen med American Airlines starte med nytt oppsett for gjennomlysning av hndbagasje. Systemet benytter bde bilder av det som er p bndet,  gjennomlysning, og bruker RFiD-brikker (sm radiosendere) p transportboksene for ytterligere kontroll p det som gr igjennom skannerne. Hndbagasje som m underskes nrmere blir automatisk skjvet ut p et annet bnd slik at det ikke pvirker flyten av passasjerer med hndbagasje som er OK. 

Avinor Oslo Lufthavn fr ogs nytt transportsystem for hndbagasje slik at flyten skal bli bedre for de reisende.
 

Snart slutt p tmme ut halve bagasjen

Flere leverandrer forventer ha maskiner klare til testing og sertifisering i 2017. Dette er nytt utstyr som gir bedre gjennomlysning og gjr at passasjerene kan beholde PC og flytende innhold i hndbagasjen gjennom sikkerhetskontrollen.  Noen systemer bruker CT-teknologi, tilsvarende det sykehus bruker ved skanning av pasienter. Andre bruker rntgen. En av leverandrene tester i disse dager utstyr p flyplassen p Luton i England. Produsenten pstr at systemet er nrmere dobbelt s effektivt som som de tradisjonelle systemene som er p markedet i dag. Hvis utstyret blir godkjent av EU, kan man forvente at det kommer i drift p flyplasser ganske raskt.


Fremtiden?


 

Du kan forvente flere kontrollpunkter p flyplassene, flere nye typer sikkerhetskontroller gjennom flere sjekkpunkter,  og skanning av hele kroppen og profilering (avhengig av hvor du skal reise). Flere sjekker vil ta mer tid, men ny teknologi og bedre ksystemer vil bidra til kt effektivitet og hyere kvalitet p kontrollene. Du kan fremdeles forvente at det vil vre forskjeller p flyplassene i bde antall sikkerhetskontroller, type skannere og om du slipper ta ut datautstyr/toalettartikler fra hndbagasjen, men du kan forvente en smidigere avreise p de strste flyplassene i dette henseende i fremtiden.

IATA (interesse-organisasjonen til flyselskapene), ICAO (FN organisasjon), EU, politikere, og andre land og organisasjoner m jobbe sammen for stille krav til at flyplassene ivaretar passasjerene gjennom innfre regelverk som er mer ensartet, og stille krav til investering i sikkerhet og teknologi som ivaretar bde de reisendes opplevelse og sikrer en trygg avreise fra flyplassen.

Ha en god og sikker reise! 

Ny blogg!

Velkommen til blogg.no! :)

Dette er det aller frste innlegget i din nye blogg. Her vil du finne nyttig informasjon, enten du er ny som blogger eller har blogget fr.

Trenger du litt starthjelp finner du vre hjelpesider her: http://faq.blogg.no/, og vr engasjerte supportavdeling er tilgjengelig (nesten) 24/7.

Bloggen
nsker du gjre den nye bloggen din litt mer personlig anbefaler vi at du fyller ut profilinfo, og velger et design som passer til deg. Vil du bare komme i gang med bloggingen kan du starte et nytt innlegg.

Hashtags
Blogg.no bruker hashtags for samle innlegg som handler om samme tema. Hashtags gjr det lettere finne innlegg om akkurat det temaet du sker. Du kan lese mer om hashtags her: http://hashtags.blogg.no/

Andre nyttige sider
Infobloggen: http://info.blogg.no/
Vrt regelverk: http://faq.blogg.no/infosider/retningslinjer.html
Vilkr for bruk (ToS) og integritetspolicy: http://faq.blogg.no/?side=omoss

N som du har lest dette innlegget kan du redigere det eller slette det. Vr dog oppmerksom p at det alltid m vre minst ett innlegg i bloggen for at den skal fungere - det er for eksempel ikke mulig redigere designet uten at det finnes innlegg i bloggen.

Nr du skal logge inn neste gang kan du gjre det fra vr forside p http://blogg.no/.

 

Vi hper du vil trives hos oss!

hilsen teamet bak
blogg.no

 

blogg.no | logg inn | hjelp | regelverk | vilkr | om oss | kontakt oss | infobloggen